Jury

Przewodnicząca jury dr hab. Agnieszka Franków-Żelazny 

Polska dyrygentka, muzyk, biolog, doktor habilitowany nauk o sztukach pięknych, dyrektor artystyczny Chóru Narodowego Forum Muzyki pomysłodawczyni i dyrektor artystyczny Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego, adiunkt na Wydziale Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, dyrektor programowy Akademii Chóralnej. Ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia w Głubczycach w klasie fortepianu i fletu oraz Państwową Szkołę Muzyczną II stopnia we Wrocławiu w klasie fletu.

W latach 1993-1999 była członkiem Polsko-Niemieckiej Akademii Chóralnej IN TERRA PAX pełniąc tam w latach 1995-1999 (pod okiem prof. Jana Szyrockiego) funkcję instruktora głosowego. Była związana z Akademickim Chórem Politechniki Wrocławskiej od października 1996 do kwietnia 2000 jako chórzystka, solistka, korepetytor głosowy, asystent dyrygenta, aż wreszcie (na przełomie roku 1999/2000) jako dyrygent. W 1998 założyła Chór Młodzieżowy Con Amore przy Zespole Szkół Nr 1 we Wrocławiu, gdzie pracowała jako nauczyciel biologii w latach 1999-2004.

W roku 2000 ukończyła biologię na Uniwersytecie Wrocławskim, w 2004 z wyróżnieniem – Wydział Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie dyrygowania prof. Haliny Bobrowicz, w 2005 z wyróżnieniem – Wydział Wokalny w klasie śpiewu prof. Ewy Czermak, zaś w 2006, również z wyróżnieniem, Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie w Bydgoszczy.

Występowała gościnnie jako dyrygent lub chórmistrz z takimi zespołami jak: Chór Filharmonii Śląskiej, Gabrieli Consort, Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej, Wrocławski Zespół Solistów Ricordanza, Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Chór Festiwalowy Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, Schlezwig-Holstein Festival Choir, Bamberger Symphoniker Choir. Występowała w Salle Pleyel w Paryżu, Barbican Centre w Londynie, Gewandhaus w Lipsku oraz w Royal Albert Hall w Londynie podczas festiwalu BBC Proms (wraz z Chórem Filharmonii Wrocławskiej).

W roku 2000 założyła Kameralny Chór Akademii Medycznej we Wrocławiu (obecnie Chór „Medici Cantantes” Uniwersytetu Medycznego), którego była dyrygentem do połowy 2015 roku. Z chórem medyków zdobyła szereg nagród w międzynarodowych konkursach chóralnych. Od czerwca 2006 roku jest kierownikiem założonego przez Andrzeja Kosendiaka Chóru Filharmonii im. W. Lutosławskiego we Wrocławiu (obecnie: Chóru Narodowego Forum Muzyki).

W okresie od stycznia do lipca 2013 roku była opiekunem artystycznym Chóru Polskiego Radia. Pomysłodawczyni i dyrektor artystyczny powstania w 2013 Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego. Kurator priorytetu muzyka projektu Europejska Stolica Kultury Wrocław 2016. Prowadzi warsztaty dla chórmistrzów oraz zespołów chóralnych.

prof. Marek Gandecki 

Absolwent poznańskiej Akademii Muzycznej w klasie dyrygentury prof. Janusza Dzięcioła. Laureat IV Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów w Poznaniu (1992). Założyciel i dyrygent Chóru Kameralnego Akademii Muzycznej w Poznaniu, Chóru Kameralnego MUSICA VIVA Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Chóru Zamku Kórnickiego CASTELLUM CANTANS (1999–2013). Laureat wielu prestiżowych nagród zdobytych przez wspomniane zespoły w konkursach chóralnych (m.in. Rubinowej Lutni na 46. Turnieju Chórów LEGNICA CANTAT, 2015; Grand Prix na Grieg International Choir Festival w Bergen, 2016), a także wielu indywidualnych nagród dla najlepszego dyrygenta. Juror konkursów i festiwali chóralnych. Wykładowca warsztatów dyrygenckich organizowanych m.in. przez Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu oraz cyklu szkoleń kadry kierowniczej organizowanych przez Bernard Brunhes Polska (BPI Group). Promotor i recenzent prac doktorskich i habilitacyjnych.

prof. Katarzyna Sokołowska sokolowska_katarzyna.jpg

Ukończyła warszawską Akademię Muzyczną w klasie dyrygentury prof. Henryka Wojnarowskiego (1986). W  latach 1998 – 2014 pracowała w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Prowadziła klasę dyrygentury chóralnej i pełniła funkcję opiekuna wydziałowych zespołów wokalnych na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca. Od roku 1990 pracuje w PSM II st. im. J. Elsnera (obecnie w ZPSM Nr 1w Warszawie) jako chórmistrz oraz nauczyciel dyrygowania.  Od dwóch lat także jako wicedyrektor do spraw artystycznych szkoły. Z chórem szkolnym „Elsner Coro” wystąpiła na wielu konkursach chóralnych w kraju i za granicą, zdobywając nagrody i wyróżnienia (m.in. I Miejsce w kat. chórów kameralnych na XV Międzynarodowym Festiwalu Chórów Akademickich w Pardubicach w 1998, wielokrotnie Grand Prix - Puchar Rektora AMFC na Festiwalach Chórów Szkół Muzycznych I i II stopnia Regionu Mazowieckiego w latach 2001-2014, Srebrny Dyplom na „ In Canto sul Garda” w Riva del Garda (Włochy) w 2005, Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Chórów Dziecięcych i Młodzieżowych w Moskwie w 2006,  I miejsce w kategorii chórów młodzieżowych i akademickich oraz Nagrodę specjalną - Grand Prix – Arcybiskupa Metropolity Krakowskiego Kardynała Stanisława Dziwisza na XVI Małopolskim Konkursie Chórów „O złotą strunę” w 2014. Na Międzynarodowym Konkursie Chóralnym „Kaunas Musica Religiosa” (w lutym 2015 roku w Kownie) otrzymała Dyplom dla najlepszego dyrygenta konkursu, a chór „Elsner Coro” zdobył I miejsce i Złoty Dyplom. Prowadziła koncerty promujące muzykę polską na Litwie, Węgrzech, we Włoszech, w Rosji, Czechach, Słowacji, Austrii i Izraelu. Pracuje jako juror konkursów chóralnych (m.in.: Międzynarodowy Festiwal „Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej”, konkursy w ramach Ogólnopolskiego programu rozwoju chórów szkolnych „Śpiewająca Polska”, Ogólnopolski Konkurs „Ars Liturgica” w Gnieźnie, Festiwal Muzyki Chóralnej „Mater Misericordiae”, Ogólnopolski Konkurs Chórów Szkół Muzycznych I i II stopnia „Warszawska Wiosna Chóralna”).  Dorobek artystyczny kierowanych przez Katarzynę Sokołowską chórów obejmuje szereg koncertów w Filharmonii Narodowej, Studio Koncertowym S-1 im. W. Lutosławskiego oraz w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina.

Dokonała nagrań utworów wokalno-instrumentalnych: Msza e-moll op.88 J. Elsnera, Msza góralska T. Maklakiewicza, Sonety Krymskie St. Moniuszki, Msza Niedokończona L. Janacka. Od 1999 roku stale współpracuje z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi, dla których zrealizowała nagranie 7 płyt CD. Funkcjonują one jako dodatki do wydanych przez WSiP podręczników lub jako samodzielne projekty (m.in. „Polskie pieśni historyczne” – 2007). Prowadzi działalność pedagogiczną i naukową uczestnicząc jako wykładowca na seminariach (m.in.: Centrum Edukacji Artystycznej – seminaria dla dyrygentów chórów), konferencjach (m.in.: Państwowy Pedagogiczny Instytut – Katedra Dyrygentury Chóralnej w Taganrogu w Rosji), i w innych formach kształcenia z zakresu chóralistyki i dyrygentury. Była zapraszana do poprowadzenia wykładów i master class w uczelniach za granicą. Odbyła je w Państwowej Białoruskiej Akademii Muzyki i Uniwersytecie Kultury i Sztuki w Mińsku na Białorusi oraz w Uniwersytecie Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy.

Od 2001 roku pracuje jako ekspert Ministerstwa Edukacji Narodowej w komisjach kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy. W latach 2005-2008 pełniła funkcję Zastępcy Rzecznika Dyscyplinarnego dla Nauczycieli Akademickich w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Od 2007 roku, na mocy decyzji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pełni funkcję przewodniczącej Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej dla nauczycieli szkolnictwa artystycznego. W  2006 roku otrzymała odznakę honorową “Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz w 2009 roku Brązowy Medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis". 16 maja 2011 roku z rąk Prezydenta Bronisława Komorowskiego odebrała nominację profesorską.

 

prof. Roman Grucza 

Szkołę muzyczną II st. ukończył w Gdańsku. Tam również podjął studia w Akademii Muzycznej, w klasie dyrygentury chóralnej, które ukończył z wyróżnieniem. Studia podyplomowe w zakresie dyrygentury chóralnej odbył już w bydgoskiej Akademii Muzycznej (ukończył je w 1986 r.). Od 1969 r. do dnia dzisiejszego związany z Toruniem. Tutaj w szkole muzycznej przez kilkanaście lat uczył teorii, instrumentacji i dyrygowania oraz prowadził chór i orkiestrę. Muzyki oraz śpiewu chóralnego uczył także w liceach oraz Studium Nauczycielskim. Założył i prowadził Chór Nauczycielski "Con Anima" oraz męski "Copernicus". Od 1992 r. pełni funkcję organisty Bazyliki Katedralnej Toruńskiej. W latach 1996-2002 był wykładowcą w toruńskim Diecezjalnym Studium Organistowskim im. G.G. Gorczyckiego. W latach 1993-2001 szkolił muzyków kościelnych z Rosji, Litwy, Białorusi, Ukrainy, Łotwy, Kazachstanu i Rumunii na kursach organistowskich organizowanych przez "Wspólnotę Polską". W 1994 r. założył kolejny chór, który prowadzi po dzień dzisiejszy: Katedralny Chór Chłopięco-Męski "Pueri Cantores Thorunienses".

W latach 1996-2001 Roman Grucza był dyrektorem i kierownikiem artystycznym Świętojańskiego Festiwalu Muzyki Organowej oraz Festiwalu Chórów Diecezji Toruńskiej. Przez kolejne dwa lata (2002-2004) był dyrektorem artystycznym Pomorskiego Konkursu Kolęd. W maju 1999 r. uchwałą Rady Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, uzyskał kwalifikacje I stopnia sztuki muzycznej w zakresie dyscypliny artystycznej prowadzenie zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych, równoważne uprawnieniom wynikającym z uzyskania stopnia naukowego doktora. W czerwcu 1999 r. podczas wizyty Ojca Świętego w Toruniu, dyrygował połączonymi orkiestrami i chórami liczącymi łącznie tysiąc pięćset osób. W grudniu 2001 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego, a w roku następnym – profesora nadzwyczajnego Pomorskiej Akademii Pedagogicznej (Katedra Sztuki Muzycznej). W dniu 21 grudnia 2007 r. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Lech Kaczyński nadał Romanowi Gruczy tytuł profesora sztuk muzycznych. W latach 2003-2008 profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku (Wydział Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki).

Od 2008 r. związany z Akademią Pomorską w Słupsku, gdzie sprawuje funkcję kierownika Zakładu Chóralistyki i Zespołów Instrumentalnych. Z różnymi chórami nagrał kilka płyt CD i kaset audio oraz występował w telewizji i radiu. Koncertował w Niemczech, Francji, Szwajcarii, Finlandii, Stanach Zjednoczonych, Litwie, Belgii, Sardynii, Austrii, Białorusi, Włoszech, Watykanie, Malcie, Holandii, Hiszpanii. Chóry prowadzone przez Romana Gruczę zdobywały wiele cennych nagród w krajowych i międzynarodowych konkursach i festiwalach. Z jego pięciorga dzieci tylko córka - dr Aleksandra Grucza-Rogalska poszła w ślady ojca i uczy studentów w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

dr Sławomir Bronk 

Wokalista kontratenor, dyrygent. Jako kontratenor specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej, w repertuarze oratoryjno-kantatowym. Kilkakrotnie wykonywał partie solowe pod batutą Paula Esswooda: Pasja wg Św. Mateusza J.S. Bacha /Gdańsk, Gdynia 2009/, Magnificat J.S. Bacha i Stabat Mater G.B. Pergolesiego /Gdańsk, Elbląg 2010/. Brał udział w znaczących festiwalach muzycznych w kraju i za granicą, m.in. w: Międzynarodowym Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, Forum Musicum we Wrocławiu, festiwalu Sztuk Dawnych w Białymstoku. Uczestniczył w polsko – niemieckim projekcie Kulturbrücke über die Oder w ramach, którego, podczas cyklu koncertów pod tytułem Dialog mit Bach wykonywał wraz z berlińską orkiestrą barokową Concerto Grosso solowe kantaty Johanna Sebastiana Bacha: BWV 12 i BWV 54. Ma na swoim koncie prawykonanie zrekonstruowanych po trzystu latach utworów Andrzeja Siewińskiego, które nagrane zostały przez wytwórnię DUX /październik, 2013/Występował z zespołami: Gdyńska Orkiestra Kameralna Sinfonia Nordica, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Capella Cracoviensis, Concerto Grosso (Berlin), Kameralna Orkiestra Progress. Obecnie jest stałym członkiem Zespołów Muzyki Dawnej: Capella Viridimontana z Zielonej Góry /dyr. Jerzy Markiewicz/ oraz Diletto z Białegostoku /dyr. Anna Moniuszko/.

Oddzielnym nurtem aktywności muzycznej Sławomira Bronka jest działalność chórmistrzowska. W 2006 roku powołał do życia odnoszący sukcesy w krajowych i zagranicznych konkursach i festiwalach – Chór Kameralny Discantus w Gowidlinie. Z prowadzonym przez siebie chórem stale koncertuje w kraju i za granicą (Belgia, Francja, Włochy, Ukraina, Holandia, Czechy). Prowadzony przez Sławomira Bronka chór w swej praktyce wykonawczej szczególną uwagę poświęca twórczości związanej z regionem kaszubskim. Wraz ze swym chórem dokonał prawykonań kilku utworów na chór a’cappella oraz z towarzyszeniem orkiestry, pokłosiem czego są trzy płyty CD: Mòja dësza wielbi Pana (2010 r. utwory Michała Sławeckiego), Gòdë na Kaszëbach (2012 r. kaszubskie kolędy w opracowaniu Macieja Bolewskiego), Knôpi za mną póczi jesz jem panną (2013 r. kaszubskie pieśni ludowe w opracowaniu Marka Raczyńskiego na chór a’cappella).

Sławomir Bronk jest absolwentem dwóch specjalności: dyrygentura chóralna i muzyka kościelna w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu /2006 r./, studia w zakresie śpiewu solowego podjął w 2007 roku w klasie prof. Piotra Kusiewicza w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. W marcu 2011 roku uzyskał stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej dyrygentura na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. Obecnie prowadzi działalność naukowo-dydaktyczną na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Jest członkiem Instytutu Kaszubskiego, niezależnego stowarzyszenia skupiającego ludzi nauki, zajmujących się szeroko pojętą problematyką kaszubsko-pomorską. Sławomir Bronk jest organizatorem życia muzycznego w lokalnym środowisku, organizuje koncerty muzyki chóralnej i kameralnej, z jego inicjatywy w 2011 roku powołany został do życia Letni Festiwal Muzyki Kameralnej w Sierakowicach. Za osobisty wkład w promocję muzyki chóralnej i kameralnej w kraju i za granicą został wyróżniony nagrodą Starosty Kartuskiego – PERŁA KASZUB 2011.